Site-ul www.AgoraMedia.ro foloseşte fişiere de tip cookies pentru a opera și îmbunătăți utilizarea site-ului și funcționalitatea serviciilor oferite precum şi pentru a îmbunătăţi experienţa dvs. de navigare, ele putând include informații despre data și ora vizitei sau istoricul de navigare, în general fiind vorba de fişiere de la terţi (youtube.com, vimeo.com, trafic.ro, Google Analytics etc.). Pentru continuarea accesării site-ului www.AgoraMedia.ro, vă solicităm permisiunea de a agrea politica noastră de utilizare cookies.

21
Fri, Jan
141 New Articles

Protestatarii din Petrestii de Jos n-au stat in drum. Au protestat!

Social
Tools
Typography

O porţiune a drumului judeţean 107 L care face legătura între municipiul Turda şi comuna Petreştii de Jos este, de o bună bucată de vreme, un adevărat spin în coasta sistemelor de suspensie şi direcţie ale maşinilor celor care sunt nevoiţi să parcurgă acest drum.

Sătui de nenumărate intervenţii pe care le-au tot încercat la Consiliul Judeţean Cluj, mai mulţi locuitori din Petreşti u luat problema în propriile mâini şi au organizat şi desfăşurat un protest împotriva indolenţei forurilor care ar fi trebuit să rezolve problema drumului cu ani de zile în urmă.

Protestul locuitorilor din Petreştii de Jos a fost cu adevărat inedit şi se poate constitui în exemplu pentru mulţi care nu-şi găsesc curajul - sau orice altceva - să îşi arate nemulţimirile.

Organizat ca un cortegiu funerar pe drumul cunoscut drept şi Drmul Mocanilor, protestatarii au fost prezenţi cu pancarte dar şi cu alte elemente care să le susţină mesajul protestului.

Astfel, un autoturism Dacia 1310 aflat într-o stare jalnică a fost urcat pe o platformă sugerând un dric care duce mortul la groapă, în spate fiind şi o coroană pe una dintre panglicile căreia stătea scris "Veşnică odihnă DJ 107 L", în timp ce pe cealaltă panglică erau menţionate mai multe mărci de autovehicule.

Pe autoturismul care sugerea distrugerea la acre sunt supuse autoturismele lucuitorilor din zonă, în primul rând, dar şi ale celor care traversează respectiva porţiune de drum se regăseau înscrisuri precum "Ce-am fost şi ce am ajuns", "Am circulat pe 107 L", "Protestaţi dacă nu vreţi să ajungeţi ca mine!" sau "De la drumul neasfaltat eu am ajuns la REMAT".

Cortegiul funerar s-a deplasat pe porţiunile de drum care necesită reabilitare şi au făcut un scurt popas lângă un spaţiu amenajat drept "cimitirul 107 L" - aşa cum a fost colocvial numită porţiunea de drum care ar băga maşinile în mormânt, cimitir în care au fost depuse mai multe cutii care, cu nişte cruci pe ele, sugerau sicrie ale diverselor mărci de autovehicule ale căror sigle se regăseau pe aceste cutii: Dacia, Mitsubishi, Volkswagen, Mazda, BMW, Ford sau Skoda.

În plus, într-o altă zonă în care apa se acumulase în rigole, un tânăr şi-a întins un prosop de plajă lângă care şi-a aşezat şlapii şi, punându-şi ochelarii de soare, s-a întins ca şi cum era într-o staţiune la mare. în tot acest timp, alţi colegi protestatari erau prezenţi cu undiţele şi mimau pescuitul în baltă.

Protestatarii s-au îndreptat apoi spre cariera din zonă, aflată pe acelaşi drum continuând să scandeze, nemulţumiţi: "Ne-aţi minţit opt ani de zile, de acum nu vă mai ţine!", "Dacă asfalt nu primim, noi aici nu ne oprim!", "Balta-i mare, drumu-i lat şi-a rămas neasflatat", "Ne-aţi făcut la baltă plajă" sau chiar "Mincinoşii, mincinoşii!"

Pe lângă semnele de circulaţie pe care erau siluete de elefanţi - semn că gropile de pe drum arată de parcă pe acolo ar fi trecut elefanţii - protestatarii aveau şi pancarte pe care se reăseau mesaje precum: "Taxe plătim, drum asfaltat când primim?", "În trei zile de umblat, o bucşă şi un braţ am schimbat!", "De la Turda la Petreşti toţi sfinţii îi pomeneşti", "Azi protestăm, drumul să-l asfaltăm", "Dacă asfalt nu primim, noi aici nu ne oprim, la Consiliul Judeţean venim!", "Satu-i mare, drumu-i lat, şi-a rămas neasflatat", "În opt ani de rugăciuni am primit doar promisiuni, drumul nu l-aţi asfaltat, licitaţia aţi contestat", "Natura de vreţi să o vizitaţi, drumurile asfaltaţi" şi "Când spre Turda mă grăbesc, maşina mi-o zdrobesc", asta pe lângă bannerul principal care conţinea mesajul principal al protestatarilor: "Cimitirul 107 L :(".

Reporterii aflaţi la faţa locului le-au cerut câteva explicaţii protestatarilor în legătură cu forma lor de protest dar mai ales cu motivele care au stat la baza acesteia.

Primul dintre cei care a dorit să facă public mesajul protestatarior a fost Ovidiu Ioan Anca, unul dintre organizatori: "Ceea ce ne-a determinat protestul este indiferenţa Consiliului Judeţean, având în vedere această stare foarte proastă a drumului de aproape opt ani de zile, de când Autostrada Transilvania a fost nevoită să facă devierile drumului. Şi presupun că a fost prevăzut în contract refacerea şi reabilitarea drumului, având în vedere că în 2003, înainte de semnarea protocolului şi de începerea construirii autostrăzii, drumul a fost reabilitat".

"Noi, de opt ani de zile, am primit doar ceea ce vedeţi şi acum pentru că ei, cu o zi înainte de protest, s-au gândit să mai şteargă din greşeli: am primit un nisip care după prima ploaie serioasă se şterge" mai spunea Ovidiu Ioan Anca adăugând: "este un dezastru. De opt ani de zile ne stricăm maşinile, noi plătim taxe, plătim impozite ca oamenii din toată ţara şi pe lângă asta suntem nevoiţi să facem reparaţii maşinilor noastre. Aşa ceva nu se mai poate! Cineva trebuie să facă ceva, în principal cei de la Consiliul Judeţean şi companiile care au în administraţie grumul judeţean".

După ce Ovidiu Ioan Anca a precizat că "anul trecut în luna octombrie unul din tinerii din Petreşti a pus o petiţie şi acum iară" şi că "S-au primit două răspunsuri diferite şi firmele care au drumul în administrare îşi pasează vina de la unii la alţii", Bogdan moldovan, un alt protestatar, spunea: "Mai jos, o porţiune de drum este închiriată de la Holcim. Avem informaţii că se plăteşte o sumă de 15.000 de lei în fiecare lună. Plus întreţinerea lui. Dacă facem un calcul sunt undeva la 280.000 de euro în opt ani, cu care eu cred că se putea rezolva problema".

Iar dacă Bogdan Moldovan asigura că "N-o să ne oprim aici, o să mergem şi la Consiliul Judeţean şi o să protestăm şi acolo", Ovidiu Ioan Anca s-a referit şi la alte neajunsuri ale localnicilor din cauza stării drumului: "500 lei lunar pentru reparaţia maşinii, plus consumul de carburant având în vedere viteza cu care se circulă", nelipsite de importanţă fiind şi întârzierile ambulanţelor sau maşinilor de pompieri.

În timp ce Bogdan Moldovan spunea că nu se face nici propagandă nici contrapropagandă, Ovidiu Ioan Anca a completat: "Este în totalitate iniţiativa tinerilor din Petreştii de Jos. Dacă persoanele implicate în politică declară altceva dau dovadă de lipsă de sinceritate".

Referitor la relaţiile instituţionale, tinerii nu puteau oferi informaţii însă mărturiseau că au auzit, neoficial, că ar fi existat presiuni din partea administraţiei locale a comunei asupra Consiliului Judeţean Cluj.

Faptul că localitatea Petreştii de Jos este situată într-o zonă turistică de interes naţional a fost subliniat tot de Bogdan Moldovan care atrăgea atenţia asupra faptului că au existat turişti care au fost în vizită în rezervaţia naturală dar care nu au mai revenit din cauza stării drumului care face legătura între Turda şi Petreştii de Jos.

În paralel, Bogdan Sămărtinean, un alt protestatar, vorbea de faptul că pe parcursul lucrărilor la Autostrada Transilvania zeci de camioane treceau zilnic prin comună fapt care a afectat pereţii şi ferestre localnicilor.

Ioan Sămărtinean, proprietarul maşinii care era condusă pe ultimul drum spre cimitirul 107 L, a explicat cum i-a ajuns maşina în halul în care era.

Cortegiul funerar s-a îndreptat, aşadar, din nou spre locul numit cimitir. în parcursul lor s-au întâlnit cu un utilaj pe care se regăsea inscripţionat "Napoca" sosit să mai atenueze din problemele cu drumul, însă protestatarii nu s-au mai lăsat îmbătaţi cu apă rece şi, pentru un scurt moment, s-au îndreptat spre utilaj huiduind în timp ce şoferul total nevinovat, aştepta să treacă momentul.

Înainte de ceremonialul funerar, protestatarii s-au mai oprit lângă nişte bălţi unde din nou au apărut undiţele, precum şi un excavator de jucărie mânuit prin telecomandă de un puşti participant la protest, convingerea celor prezenţi fiind că, în opt ai de zile, chiar şi cu un utilaj de jucărie drumul se putea reabilita.

Momentul final al protestului a fost ceremonia funerară.

Adunaţi toţi în jurul sicrielor, s-a trecut la ceremonialul depunerii de coroană cu mesajul "Odihnească-se în pace", după care elefanţii de pe semnele rutiere au fost invitaţi să revină unde le era locul: în junglă.

Nu în ultimul rând poate nu ar strica să fie menţionat că unii dintre protestatari ştiau că "în acte" drumul apare ca fiind reabilitat şi că "garanţia" de cinci ani oferită de "prestator" nu ar fi expirat, motiv pentru care nu se poate interveni cu lucrări pe un drum care este în garanţie. Dar protestatarii nu ştiau dacă aceste lucruri sunt adevărate sau erau doar praf în ochi aruncat de cineva. probabil praf chiar de pe drumul nereabilitat 107 L?

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS