Site-ul www.AgoraMedia.ro foloseşte fişiere de tip cookies pentru a opera și îmbunătăți utilizarea site-ului și funcționalitatea serviciilor oferite precum şi pentru a îmbunătăţi experienţa dvs. de navigare, ele putând include informații despre data și ora vizitei sau istoricul de navigare, în general fiind vorba de fişiere de la terţi (youtube.com, vimeo.com, trafic.ro, Google Analytics etc.). Pentru continuarea accesării site-ului www.AgoraMedia.ro, vă solicităm permisiunea de a agrea politica noastră de utilizare cookies.

03
Fri, May
101 New Articles

Un avion românesc va fi expus într-un muzeu sloven

Eveniment
Tools
Typography

Acest lucru este posibil prin implicarea şi colaborarea dintre SMFA (Statul Major al Forţelor Aeriene) - prin Muzeul Naţional al Aviaţiei Române - şi Muzeul Forţelor Armate din Slovenia, între care s-a şi semnat un protocol, dar şi a Bazei 71 Aeriene "General Emanoil Ionescu" din Câmpia Turzii.

Momentul ceremonial al semnării protocolului a avut loc miercuri, 28 mai chiar la Baza 71 Aeriană, semnare în urma căreia avionul IAR-93 a fost donat muzeului din Slovenia.
Preşedintele Asociaţiei Romane pentru Propaganda şi Istoria Aeronauticii - general Iosif Rus - preciza că evenimentul este important pentru ambele părţi. "Este consecinţa unor relaţii în timp pe această temă şi este un simbol al relaţiilor ce există între instituţiile de aviaţie militară română şi instituţiile din Slovenia", adăuga generalul Iosif Rus menţionând că simbolistica evenimentului este una chiar mai mare: "anul trecut s-au împlinit 20 de ani de la deschiderea relaţiilor diplomatice dintre România şi Slovenia şi 100 de ani de la primul act prin care a fost definită aviaţia română printr-un decret regal în 1913", totodată împlinindu-se şi 40 de ani de la fabricarea pentru prima dată în România a acestui tip de avion.
Apreciind ca generos gestul părţii române de a dona avionul - avion făcut în Craiova dar împreună cu foşti ingineri iugoslavi şi sloveni - Jadranka Sturm Kocjan, ambasadorul Sloveniei în Romania, spunea: "avem un muzeu militar foarte frumos şi acest exponat va fi unul dintre cele mai importante şi frumoase". De asemenea, diplomatul sloven vedea în gestul românilor un simbol al relaţiei dintre cele două ţări, gest care chiar marchează, cumva, cei 20 de ani de relaţii diplomatice între România şi Slovenia.
"O mulţime de ingineri sloveni au fost imnplicaţi în acest proiect şi o mulţime de piloţi militari sloveni au zburat cu acest avion", spunea şi directorul Muzeului Militar din Slovenia, locotenent colonel Zvezdan Markovic, care considera că acest parteneriat este şi în amintirea acestor ingineri şi a acestor piloţi. Chiar mai mult, Zvezdan Markovic a amintit şi de soldaţii români care au luptat în timpul primului Război Mondial pe teritoriul sloven, care au apărat teritoriul sloven, acest avion în muzeul sloven fiind chiar exponatul care să amintească de relaţiile dintre români şi sloveni.
De recondiţionarea aeronavei care a fost donată de români slovenilor s-a ocupat departamentul de mentenanţă al Bazei 71 Aeriană. Chiar dacă de aceste lucrări s-au ocupat, în principal, şase persoane, lt. cmdr Daniel Anghel de la Baza 71 Aeriană preciza că pe rând, prin rotaţie, toţi cei de la mentenanţă s-au implicat, într-un fel sau altul, în lucrările de recondiţionare a avionului, lucrări care au presupus recondiţionarea anumitor părţi lipsă din fuselajul avionului, completarea anumitor echipamente din cabină - care au fost demilitarizate dar nu s-a mai pus altceva în loc - pregătirea pentru vopsire, vopsirea şi lăcuirea.
"Avionul a fost adus în bază de către echipa tehnică a bazei dintr-o altă locaţie unde a fost expus iar după o muncă de aproximativ două-trei luni de zile a ajuns în stadiul în care este văzut acum", spunea Daniel Anghel care mai preciza că avionul a ajuns la baza de la Câmpia Turzii în 2012. Interesant este, deci, că durata procesului de recondiţionare a avionului a durat cu mult mai puţin decât perioada necesară pentru realizarea întregii documentaţii necesare ca avionul să ajungă, într-un final, în Slovenia.
Referitor la costurile de recondiţionare a aeronavei, Iosif Rus nu a putut să ofere cifre, rezumându-se la a spune: "Important e că s-a făcut şi toată lumea-i mulţumită. Avem un ambasador în muzeul militar din Pivka".
Pentru a putea fi transportat avionul trebuia demontat - scoaterea aripilor, a stabilizatorelor, a derivei - şi îmbarcat pe două trailere puse la dispoziţie de partea slovenă, explica lt. cmdr. Daniel Anghel precizând: "Imediat după festivitate va începe demontarea avionului şi îmbarcarea iar în cursul zilei de joi, 29 mai, va porni spre Slovenia împreună cu toate actele vamale şi autorizări, tot ce presupune trecerea frontierei".

BLOG COMMENTS POWERED BY DISQUS